Як вплине закон «Про ринок електроенергії» на розвиток вітрової енергетики в Україні

В електроенергетику України прийшли нові зміни із прийняттям Закону України «Про ринок електричної енергії», що, в першу чергу, сприятимуть розвиткові вітрогенерації в Україні. Сьогодні, сумарна встановлена пікова потужність українських вітроелектростанцій становить 420 МВт (у 12,5 рази менше, ніж у Німеччині), стільки ж, скільки у крихітній Ірландії, що удвічі менше, ніж 1 із 4 енергоблоків, наприклад Зміївської ТЕС, тобто, — неймовірно мало для такої країни, як Україна. Для порівняння, рекордні показники розвитку вітроенергетики за підтримки держави, спостерігається у Китаї, де вже інстальовано 75 ГВт генеруючих потужностей, пише EcoTown.

Отже, чи відкриють зміни у законодавстві нові можливості для залучення зелених інвестицій у вітрогенерацію в Україні? 

Польській вітер штовхає вперед місцевий розвиток

Польско-Український кордон, трохи похмурий та вітряний день – здалеку видно вітрогенератори, що ніби повчають українців, що стоять у прикордонних чергах: «дивіться, як потрібно хазяйнувати!». Вітропарк із 18 вітрогенераторів Westas потужність по 2 МВт побудований у Томашовському повіті Люблінського воєводства, прокоментував виконавчий директор Інституту сталого розвитку засновник Харківського енергетичного кластеру Станіслав Ігнатьєв .

Проект будівництва вітропарку розпочати іспанською державною компанією «Renewables», як інвестиція до одного із регіонів Республіки Польщі, що динамічно розвивається. З іншого боку, цей проект показує ефективну кооперацію між інвестором та місцевою громадою. Слід зазначити, для того, щоб розташувати цей енергетичний проект на своїй території змагались декілька повітів Люблінського та Підкарпатського воєводств. А компанія обирала громаду, яка надала найкращі умови для її роботи. Компанія «Renewables» отримала на умовах пільгової оренди 10 земельних ділянок, які належать громаді, а щодо інших, повітова адміністрація сприяла проведенню переговорів із власниками земельних ділянок щодо передачі їх в оренду для будівництва вітрогенераторів.

Запитаєте: схоже на якусь схему, коли локальна влада представляє інтереси компанії. Ні, це не схема, а представлення інтересів громади: компанія побудувала нові дороги, надала нові робочі місця, оживила сільську громаду. Крім того, частина електроенергії відпускається безкоштовно для освітлення та опалення сільської школи. До того ж, компанія зареєструвала цей проект, як окрему юридичну особу в сільській громаді, куди й сплачуються податки від продажу електричної енергії.

Новий закон поверне вітер змін у бік України

13 квітня 2017 р., Верховна Рада прийняла Закон «Про ринок електричної енергії», який визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електроенергії і регулює відносини, пов’язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем та постачанням електричної енергії. Документ впроваджує норми Третього енергетичного пакету ЄС, у тому числі в питанні розділення компаній за напрямками розподілу і передачі електроенергії.

Він також передбачає дворічний перехідний період з моменту набуття чинності на впровадження всіх сегментів нового ринку, в тому числі ринку двосторонніх договорів, ринку «на добу наперед», внутрішньодобового ринку, балансуючого ринку, ринку допоміжних послуг та роздрібного ринку.

Законопроект також доповнює перелік учасників ринку новим учасником – трейдером, яким може бути будь-який суб’єкт господарювання, що здійснює купівлю електричної енергії виключно з метою її перепродажу, крім продажу споживачу. «Трейдери здійснюватимуть купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами або на ринку «на добу наперед» чи внутрішньодобовому ринку», — йдеться у пояснювальній записці. Існування трейдерів на ринку електричної енергії, на думку авторів, має позитивно вплинути на ліквідність ринку та сприятиме обмеженню значних коливань цін на ринку. На думку експертів, трейдерам буде вигідно працювати із вітроелектростанціями, особливо, у «пікові» години, коли електрична енергія стане найвартіснішою та буде використовуватись для мінімізації небалансів у енергосистемі.

Крім цього, законопроектом запроваджується система спеціальних обов’язків для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електроенергії. До спеціальних обов’язків відносяться, зокрема: купівля електричної енергії за «зеленим» тарифом.

Отже, закон демонополізує генерацію та продаж електроенергії, відкривши «зелене світло» для інвесторів у галузі «зеленої» енергетики, в першу чергу, — вітрогенерації.

Вітер дме, але не для всіх — однаково

Інститутом сталого розвитку, спільно із німецьким холдінгом WSB Green Energy було проведено дослідження вітроенергетичного потенціалу сходу, центру та півдня України. З цією метою було споруджено 25 моніторингових пунктів, які змонтовані або на баштах телекомунікаційних систем, або на окремо встановлених моніторингових вежах. Автоматизована система дозволяла приймати щочотирисекунди інформацію щодо напрямів та швидкостей вітру на різних висотах, і так, протягом більше, ніж 2 роки. Отримана база даних дозволила скласти повне уявлення щодо вітроенергетичного потенціалу більшої частини України.

Так, у Харківській, Дніпропетровській та південному-сході Черкаської областей середні швидкості вітру на висоті 100 м сягають 7,8 м/с, що є достатнім для будівництва вітропарків. Південні області, особливо на Чорноморському узбережжі мають швидкості вітру 8,7-10,2 м/с. Полтавська та більша частина Черкаської області (без урахування південно-східної частини) мають низькі швидкості вітру, що не перевищують 5-6 м/с. Звичайно, що дані є точковими й не характеризують всю територію України, але для моніторингу обрано репрезентативні точки, які дають загальне уявлення.

Повертаючись до вітропарку у Томашовському повіті Люблінського воєводства Республікі Польщі, де вітропотенціал значно нижчий, ніж на території нашої батьківщини, треба згадати принцип: головне мати велике бажання та шукати можливості, такі, які сьогодні все більше і більше надає нова Україна. 

Джерело: EcoTown